Revize Strasburské dohody
Revize Čl. 6 Štrasburské dohody
Ministerstvo pro místní rozvoj se připojilo k návrhu Evropského výboru pro právní spolupráci rady Evropy a podporuje myšlenku odstranit požadavek zinkové rakve pro mezistátní silniční přepravu z Čl. 6 odst. 1 Dohody o převozu těl zemřelých.
Dohoda o převozu těl zemřelých (Štrasburk, 26. října 1973) za téměř 50 let své existence notně zestárla a volá po první novelizaci, která se týká jak ochrany veřejného zdraví, tak ochrany klimatu..
Od svého založení v roce 1963 je Evropský výbor pro právní spolupráci, The European Committee on Legal Co-operation, (dále jen „CDCJ“), normy stanovující orgán Rady Evropy, a to pro oblast veřejného soukromého práva. Jak jsme Vás informovali v roce 2012 zde, Dohoda o převozu těl zemřelých je mezinárodní smlouvou Rady Evropy (ETS č. 80) a pro Českou republiku platí díky iniciativě MMR od 24. února 2012. Upravuje pietní nakládání s lidskými pozůstatky v případě, že nebyly zpopelněny, a pokud byla potvrzena vůle ze strany blízkých pozůstalých převést je do země jejich původního domova.
Ve svém Čl. 6 upřesňuje Dohoda o převozu těl zemřelých technické a sanitární požadavky kladené na rakev zejména v případě, že se jedná o leteckou přepravu. Podle Čl 6 odst. 1 musí být alespoň jedna rakev nepropustná. Do vnější dřevěné rakve o síle 20 mm musí být vložena další silná zinková nepropustná rakev, tzv. zinková vložka. Ta ovšem může být nahrazena „jiným rozkládajícím se materiálem“. Nebo se použije silnější vnější dřevěná rakev o síle stěn minimálně 30 mm, kterou poté stačí vyložit slabou vrstvou zinku.
V zemi, zejména v silných minerálních kyselinách, se zinek ochotně rozpouští. Pokud je zinek v čistém stavu, rozpouštění v kyselinách a hydroxidech probíhá velmi pomalu, podobně jako u tvrdého dřeva. Jaký jiný materiál než zinek umožní spojit tyto klíčové vlastnosti pro bezchybnou repatriaci těl: pevnost, nepropustnost a zároveň postupnou samovolnou rozložitelnost v zemi? Běžně dostupný plast to určitě být nemůže, protože bude-li pevný a nepropustný, těžko bude ekologicky rozložitelný a ke kremaci přátelský.
Odhlédneme-li od náročnosti získávání zinku a výroby zinkového plechu (sulfid zinečnatý reaguje s kyslíkem za vzniku oxidu zinečnatého a oxidu siřičitého), riziko působí mohutná zinková vložka během zpopelňování lidských pozůstatků. Vzniká bílý oxid zinečnatý. Za červeného žáru se zinek oxiduje také vodní parou a oxidem uhličitým, který se redukuje na oxid uhelnatý. Oxid uhelnatý je značně jedovatý. Pálením velkého množství zinku neohrožujeme pouze veřejné zdraví, ale i znečišťujeme ovzduší a zkracujeme provozuschopnost kremační pece.
Mezi další důvody pro změnu Čl. 6 Dohody o převozu těl zemřelých bezesporu patří i nebezpečí nevyhovění přání zemřelého, zvláště pokud jím byla zvolena kremace. Většina provozovatelů krematorií totiž ve svých řádech zakazuje zpopelnění lidských pozůstatků, dokud se neprovede jejich přerakvení ze silné zinkové vložky do běžné jednoduché dřevěné kremační rakve. Zinková rakev jednou nepropustně uzavřená, zpravidla zaletovaná a úředně zapečetěná, se smí otevřít v některých členských státech Rady Evropy pouze ze zákonného důvodu a se souhlasem příslušného orgánu veřejné moci.
Sekretariát CDCJ mezi další důvody pro revizi Čl. 6 uvedené Dohody o převozu těl zemřelých řadí tzv. „porušení důstojnosti pohřbení“ (angl. „burial violation“). Myslí tím pravděpodobně ono výše uvedené nucené přerakvení těla zemřelého ze zinkové do dřevěné rakve, což je sice výjimečně dovolené, ale rozhodně pokaždé komplikované, nákladné a ne vždy pietní a slušné. Každé otevření konečné rakve a manipulace s již upraveným tělem připraveným k pohřbení se dotýká citlivého požadavku na zachování klidu a pokoje pro zemřelou osobu.
Platné znění Dohody o převozu těl zemřelých umožňuje členským státům uzavírat bilaterární dohody pro přeshraniční převoz. V rámci těchto dohod je již nyní možné upravit požadavky na repatriační rakve zcela jinak, než stanoví Čl. 6 uvedené Dohody o převozu těl zemřelých. CDCJ však o takových oboustranných smlouvách nemá přehled. Česká republika se sousedními zeměmi žádnou speciální smlouvu pro repatriaci zemřelých neuzavřela.
Členové CDCJ na schůzce v září 2020 prostřednictvím videokonference prozkoumají tyto záležitosti, aby předložili návrhy plenárnímu zasedání Rady Evropy. Ze strany MMR obdrží podklad, který zdůvodňuje odstranění povinných zinkových rakví pro repatriaci těl zemřelých pohřebními vozidly za Českou republiku. Výše popsaným věcným záměrem novely Dohody o převozu těl zemřelých bude vyřešena spousta praktických problémů s aplikací Čl. 6 odst. 1 Dohody o převozu těl zemřelých. Na druhé straně je třeba přesvědčit velké letecké společnosti, aby i ony přestaly na pevných zinkových (či dokonce olověných! – viz IATA Airport Handling Manual – AHM 333) rakvích lpět a stejně jako u siliční přepravy umožnily pozůstalým vybrat jiný druh rakve, který splní stejný účel: zabrání úniku tělesné tekutiny, a tím uchrání zdraví těch, kteří společně s rakví cestují přes hranice nebo s rakví musejí přímo manipulovat.
(z webových stránek MMR)
Nejnovější příspěvky
Zápis z Konzultačního dne na MMR - 24.10.2024
4. 11. 2024Ukončení sbírky SP v ČR pro obec Mikulovice
1. 11. 2024Seminář pro hrobníky 20.11.2024 - Pardubice
29. 10. 2024Deprecated: usort(): Returning bool from comparison function is deprecated, return an integer less than, equal to, or greater than zero in /www/doc/w5.webyshopy.cz/www/app/modules/models/calendar.php on line 125